ابعد عن الجماعة دول...نصيحة لله

ابعد عن الجماعة دول...نصيحة لله
كل يوم والتاني
نلاقي فيه موضوع جديد عن الجماعة اياهم
مرة لاجبار الناس على الدخول في مذهبهم
و مرة لاستعادة ناس تركوهم بعد ما اكتشفوا سوء نيتهم
و مرات كتيرة بيحاولوا يكسبوا ود الناس و العالم كله علشان يحسسونا انهم مظلومين و مضطهدين .
الموضوع اللي انا عاوز اكلم عنه هو موضوع النصارى في مصر .
في الواقع الموضوع بدا معاي من حوالي ثمان سنوات
كنت ساعتها في الثانوية العامة و كنت بحب اسمع الراديو و انا بذاكر بالليل
و مرة و انا بقلب الراديو و انا باسمع راديو مونتي كارلو...
توقف الارسال ثم عاد من جديد
لكن عاد بكلمات غريبة و موسيقى مصرية و حاجات تانية
المذيع كان بيتكلم عن الرب و يسوع و الكتاب المقدس ... و هنا فهمت انها قناة مسيحية
و لأن الانسان بطبعه فضولي و بيحب انه يكتشف المناطق الغامضة
واصلت الاستماع حتى انتهاء البث.
اكتر شيء جذبني انهم في القناة دي قدموا هدية عبارة عن الكتاب المقدس مجانا لاي مستمع هيطلبه.
فعلا تاني يوم بعت ليهم و مرت الايام و انا كنت نسيت الموضوع و فجاة بعد عودتي من المدرسة
لقيت فيه رسالة بالبريد منظراني . . . لما فتحته ماصدقتش نفسي لقيت الكتاب المقدس بعهديه القديم و الجديد بصراحة حجمه كبير قوي
و مرفق معاه بطاقة عبارة عن نتيجة للعام الحالي و عليها جدول البرامج.
هو الموضوع بجد ولا ايه ؟ انا فعلا استغربت و بالليل بداءت اتصفح الكتاب المقدس ده . . .
لما جيت اقراه لقيت في حاجات غريبة و اول مرة اسمع عنها , فمثلا بدا الكتاب بسفر - زي السورة عندنا و لله المثل الاعلى-
اسمه سفر التكوين بتكلم عن بداية الخلق و خلق سيدنا ادم
بدات انجذب للكتاب على اعتبار انه قيمة تاريخية و اننا كنت بقرا معلومات لم اسمع عنها من قبل زي قصة ادم و حواء و دخول الشيطان الجنة.
قعدت افر في الكتاب من صفحة للتانية لحد ما وقعت على سفر اسمه نشيد الانشاد.
الاسم مش غريب عني يعني نشيد و انشاد حاجات كلها قريبة .
بدات اقراه يمكن يطلع قصيدة كويسة اقولها في الاذاعة بكرة و لاحاجه.
لما جيت اقراه مصدقتش عيني
لقتني قدام قصة جنسية مش نص ديني في كتاب مقدس
الكلام اثرني جدا و كان اكتر من مشاهدة فيلم جنسي
تكرر هذا الامر معي عدة ايام مما دفعني الى تقطيع الكتاب ده و ولعت فيه كمان
انا كنت متوقع اني حلاقي حاجة ترشدني للخير حاجة تقولي ايه الصح و ايه الغلط
لكن للاسف جه عكس توقعاتي تماما
_______________
حمل نشيد الانشاد من هنا

No comments: